top of page

Een newbie in januari

Een newbie in januari Van school veranderen is nooit leuk, en we zijn er allemaal al wel eens geweest toen we van het lager naar het middelbaar gingen. Je moet opnieuw starten en dus ook nieuwe mensen leren kennen, nieuwe vrienden maken, de weg leren in je nieuwe school, je moet je aanpassen aan je nieuwe leerkrachten… Bovenal heb je veel stress, wie zijn mijn nieuwe klasgenoten? Gaan ze me wel accepteren? Maar het is verschrikkelijk om van school te starten midden in het schooljaar, zeker je (hopelijk) laatste schooljaar. Aan school veranderen zijn ar natuurlijk ook voordelen. Mijn leerkrachten hier zijn wel vriendelijker dan op mijn vorige school, ze vragen af en toe hoe het gaat met de grote verandering en of de klas me bevalt en dergelijke. En de klas bevalt me ook, ik zat eerst in een klas van 22 leerlingen en met sommige vakken waren we met 44 en nu zit ik in een groep van 5, soms van 12. Het verschil van klas en groep merkte ik ook snel op. Hier zijn ze hecht en hebben ze een band met elkaar, ze komen goed overeen en ze zijn er ook voor elkaar. Een ander groot voordeel is dat ik later kan opstaan en ook weer vroeger thuis ben, ik stop ook eerder met school dan voorheen. Ik vind het de max! Nu heb ik ook weer invulboeken, dat is voor mij echt een grote opluchting. Voorheen moest ik bij al mijn vakken zelf notities nemen maar dat liep niet van een leien dakje. Vaak ging de leerkracht veel te snel en kon ik niet meer volgen, hierdoor waren mijn notities niet in orde en kon ik ook niet “deftig” studeren voor een test of examen.

Ik ervaar hier ook meer rust, het gebeurd wel eens dat ik thuis kom en gewoon een serietje kan kijken. Op mijn vorige school kon ik dat zelfs nauwelijks tijdens een vakantie. Natuurlijk snijdt een mes aan twee kanten. Zo mis ik bijvoorbeeld mijn vrienden wel. Zij hebben nog veel te doen dus afspreken is niet evident. Een grote aanpassing was dat ik kom van een hele vrije school waarbij men mocht dragen wat men wou en hier waren er strikte regels zoals een uniform en geen nagellak en dergelijke. Voor frans enz. moest ik ook een nieuwe cursus kopen wat op zich echt rot is. Er waren een aantal vakken nieuw voor me en ik wist dan ook niet wat ik kon verwachten. Op een aantal vakken loop ik voor met de leerstof maar bij andere vakken is de leerstof totaal anders en dan is het natuurlijk moeilijk om de draad snel op te pikken. Ondanks van school veranderen niet leuk is heeft het wel een aantal voordelen. Ik heb geen spijt dat ik die keuze heb gemaakt want al bij al zijn het misschien wel mijn laatste 100 dagen. Ik moet nu wel een uniform dragen maar het weegt niet op tegen de toffe klas die ik nu heb. 6ASO aan de top!


Follow Us
  • Twitter Basic Black
  • Facebook Basic Black
  • Black Google+ Icon
Recent Posts
bottom of page